donderdag , 26 december 2019

Deftige Heeren op biljartgala in Zundert

BRON: WWW.KOZOOM.COM

ZUNDERT – De teambaas van de kampioen, Jan Kikken, vond het een hoopgevende start, toen hij terugkeek op twee dagen poulewedstrijden in de bekerfinale in Zundert. Hij mag vurig blijven hopen op de kraker waar iedereen op zondagmiddag naar uitkijkt: Dallinga-Frans Bevers tegen De Heeren/Millers Biljarts, de botsing tussen de twee beste teams uit de eredivisie.

De uitdager zette als enige een vlekkeloze race neer, aangevoerd door een voortreffelijk spelende Dick Jaspers, die zijn partijen met 2.500 en 2.368 won. ,,Deftige Heeren op het biljartgala”, heet dat, verwijzend naar het team van Dirk Snip.

Dallinga-Frans Bevers struikelde in de eerste ronden alleen over Holland Mineraal, omdat Frédéric Caudron en Eddy Leppens beide voor de maximale winst tekenden (3-0 tegen Murat Naci Coklu en Anno de Kleine), maar zowel Glenn Hofman als Jerry Hermans met 2-1 werd verslagen door Stefan Galla en Frans van Schaik. Dat werd gezien als een halve misstap zonder grote gevolgen. Het Zeeuwse team toonde zich met Caudron (2.368), Leppens (1.666) en Hofman (1.461) sterk als collectief.

A1 Biljarts en Holland Mineraal zijn allebei nog in de race voor een plaats in de kruisfinales. Raimond Burgman en zijn team (A1 Biljarts) haalden drie matchpunten uit twee, tegen Verbrugge en Holland Mineraal. De Lochemmers staan met twee matchpunten (twee remises) op plaats drie in de tussenstand en krijgen alleen Verbrugge nog als tegenstander.

Addy Wienk eiste in de laatste partij voor A1 Biljarts een opvallende rol op. De Haarlemmer maakte in zijn partij tegen Patrick Vasseur een serie van tien in de eerste set. Dat is de hoogste tot nu toe in het toernooi, gevolgd door Berry Dallinga (2x), Dick Jaspers en Frans van Kuyk met 9.
Garage Verbrugge is in deze poule uitgeschakeld zonder winstpartij. Patrick Vasseur won twee setjes, Bart Ceulemans, Therese Klompenhouwer en Berry Dallinga één set.

De Heeren/Millers Biljarts voert Poule B aan met de maximale matchpunten. Het thuisteam van Pressplate/Machielsen.fa werd in de tweed wedstrijd met 6-2 verslagen, Van Wanrooy Transport in de openingspartij met 8-0.

De verwachte topper tussen Dick Jaspers en Roland Forthomme was een vluggertje: Jaspers won met 15-13, 15-5 en 15-9 in 10, 5 en 4 beurten (2.368/1.500). Eddy Merckx leverde één setje in tegen Peter Ceulemans (1.952/1.550), Frans van Kuyk versloeg Barry van Beers met 2-1 en alleen Raymon Groot slaagde erin de twee partijpunten af te snoepen van Dick van Uum, die vooral in de eerste set zijn winstkansen verspeelde (15-13 in 26).

De Heeren/Millers leidt de poule met 4 punten voor Pressplate met twee. Biljartcafé Jorissen en Van Wanrooy Transport, die tegen elkaar gelijkspeelden staan op één punt. Pressplate moet de laatste partij tegen Van Wanrooy winnen om definitief naar de kruisfinales te gaan.

De topvijf in partijgemiddeldes na twee ronden:

1 Dick Jaspers 2.500
2 Dick Jaspers en Frédéric Caudron 2.368
4 Raimond Burgman 2.100
5 Eddy Merckx 1.952.

Toptien van hoogste series:

1 Addy Wienk 10
2 Berry Dallinga (2x), Dick Jaspers en Frans van Kuyk 9.
5 Raimond Burgman, Anno de Kleine, Frank Martens, Frans van Schaik, Eddy Merckx, Roland Forthomme 8.