woensdag , 25 december 2019

Bekerwedstrijd Pressplate/Machielsen FA-De Distel Biljarts

In de 4e kwalificatieronde van de KNBB bekercompetitie was het team “S.T.Z.” gekoppeld aan het team “Distel Biljarts” uit Roosendaal. Twee wedstrijden moesten duidelijk maken welk team zich zou plaatsen voor de 5e en laatste ronde, waarin deelname aan de KNBB Bekerfinale kan worden afgedwongen. Het Zundertse team wist zich de voorbije twee jaar, mede door een zeer zware loting, niet te plaatsen voor het finaletoernooi en ook ditmaal was de tegenstander van superieure klasse.
Zaterdag werd de 1e wedstrijd gespeeld in Roosendaal en omdat de Deen Jakob Haack-Sorensen speciaal voor dit weekend was overgekomen mocht Raymon Groot beginnen tegen John Tijssens. De jongeling van “S.T.Z.” deed zijn best maar wist enkel de 3e set naar zich toe te trekken. Barry van Beers kreeg van doen met Gerwin Valentijn. Hij won de 1e set royaal maar liet het afweten in set 2. De 3e set was bloedstollend en eindigde met 14-15 voor Barry, die daarmee de balans tussen beiden teams, 2-2, weer in evenwicht bracht. Peter Ceulemans zag na de pauze twee sets met 15-11 uit zijn handen glippen, maar wist de schade te beperken door de 3e set middels een serie van 11 in zijn voordeel te beslissen. Roland Forthomme won de 1e set (9-15) van Jef Philipoom, maar moest de 2e set (15-9) afstaan. De 3e set liet Roland het talrijke publiek zien, 5-15 in 5 beurten, wie de beste kopman was. Het eindresultaat, 4-4 en 6-6 als set saldo, werd in het Zundertse kamp als bevredigend ontvangen, waardoor in de return nog van alles mogelijk was.
Die return op zondag bracht in biljartcentrum Den Hoek dezelfde paartjes aan de tafel.
Raymon Groot startte formidabel met 11 caramboles in 3 beurten, maar zag dat Tijssens nóg sterker was met 15 in 3 beurten. Ook de 2 resterende sets waren voor Tijssens, 0-3 winst dus.
Barry van Beers werd in de 1e set overklast (2-15) door Gerwin Valentijn, maar set 2 en 3 waren duidelijk in 8 en 7 beurten voor Barry van Beers, die daarmee het verlies van Raymon nivelleerde. Door het ontstane verschil in het set saldo zouden Peter en Roland na de pauze 4 van de 6 te spelen sets moeten winnen om verder te mogen bekeren.
Roland Forthomme moest in de 1e set buigen (6-15) voor Jef Philipoom, maar herstelde zich in de 2 nog te spelen sets. Met overmacht speelde hij daarin Philipoom, 15-6 (3 brt) en 15-4 (6 brt), van de tafel en bracht daardoor zijn team op het geplande schema. Peter Ceulemans moest voor de apotheose gaan zorgen tegen Jakob Haack-Sorensen, die in Roosendaal nog de bovenliggende partij was. Peter startte enigszins ongelukkig en keek na een handvol beurten tegen een 3-10 achterstand aan. Hij bleef echter cool op de stoel en slim aan de tafel. Met een reeks van 1-6-5 beloonde hij zichzelf met deze belangrijke setwinst van 15-10 (9 brt).
Terwijl Roland Forthomme zijn partij (13-2) aan het winnen was, stond Peter Ceulemans in de 2e set na 9 beurten op 8-9 tegen de aandringende Haack-Sorensen. Wederom flikte de kleinzoon van…… het om in de slotfase keihard toe te slaan. Met 2-4-1 ging hij naar 15-12 winst en had door het winnen van 2 sets zichzelf en zijn teammaten naar de 5e ronde gecaramboleerd. De 6-2 overwinning kwam als een warme douche over het Zundertse team en werd dan ook terecht bejubeld door de talrijke supporters.